Proboszcz Parafii św. Mikołaja w Świdnicy Ks. dr Piotr Nikolski:
Przez te pięć lat warsztaty pisania ikon organizowane przez Parafię Prawosławną św. Mikołaja w Świdnicy dowiodły swojej żywotności i faktycznie stały się corocznym wydarzeniem, co oczywiście niezmiernie cieszy. Jeszcze bardziej jednak cieszy to, że w warsztatach bierze udział dużo weteranów poprzednich edycji, co świadczy o trwałości ich zainteresowania, a o wzroście umiejętności i zrozumienia ikony można wnosić porównując pracę uczestników z różnych lat. Nie brakuje też nowych twarzy i nieraz zaskakujących talentów. Oczywiście chcemy kontynuować, tym bardziej, że odczuwamy, że raz w roku to jakoś za mało?
Świdnickie warsztaty kontynuują inicjatywę p. Michała Boguckiego, zrealizowaną w Sokołowsku przed kilkoma laty. Pomyślałem o tym, by przenieść warsztaty na grunt świdnicki, gdyż słusznie spodziewałem się przychylności Urzędu naszego miasta dla tego rodzaju inicjatyw kulturalnych. Pragnę podziękować Władzom miasta Świdnica za nieodmienną życzliwość i finansowanie naszej inicjatywy przez te wszystkie lata. Swojego pomieszczenia dla zajęć dwukrotnie użyczyło nam Stowarzyszenie „Kanon”, zaś Miejska Biblioteka Publiczna raz po raz gości poplenerową wystawę. Nie zawiodłem się też co do ekumenicznych oczekiwań: w pierwszych warsztatach wziął udział ks. Roman Tomaszczuk, który napisał o nich szereg artykułów w „Gościu Niedzielnym”, a poczynając od organizacji drugich istotnej pomocy logistycznej udzielało Seminarium Diecezji Świdnickiej. W 2010 roku ikona zyskała w Świdnicy nowych przyjaciół ze świdnickiego oddziału Naczelnej Organizacji Technicznej, która od tej pory gości warsztaty w swojej pięknej, gotyckiej sali.
Podczas drugich i trzecich warsztatów gościliśmy też doświadczonych ikonografów, którzy przyjechali do nas, by opowiedzieć o swojej twórczości, swoim rozumieniu ikony, udzielić porad technicznych, spojrzeć świeżym okiem na prace uczestników i w ten sposób wesprzeć naszego mistrza p. Michała Boguckiego. Serdeczne podziękowania dla ks. Marka Bonifatiuka, Mateusza Środonia i Hanny Dąbrowskiej. Od czwartych warsztatów zaczęliśmy myśleć o współpracy z innymi środowiskami miłośników ikony, wynikiem czego było zaproszenie do wspólnej wystawy „Grupy Ikona” z Wrocławia, która pokazała dorobek warsztatów prowadzonych przez p. Annę Makać.
Warsztaty nie sposób przeprowadzić bez właściwego prowadzącego. Pan Michał Bogucki potrafi w krótkim czasie przekazać uczniom, to co najważniejsze, nauczyć rozumieć język ikony, przekonać człowieka, że może to zrobić, nie zamieniając przy tym ikony w ckliwy, pseudoludowy obrazek.
Ikona jest sztuką odpowiedzialną. Jest przepisywaniem Świętej Księgi, spisywaniem Świętej Historii, której jesteśmy uczestnikami, a której bohaterami są przedstawione na ikonie postacie, stąd mówi się o ?pisaniu? ikon. Przede wszystkim ikona jest świadectwem tego, że Słowo ciałem się stało i mieszkało miedzy nami, zaś my sami zostaliśmy powołani do przebóstwienia, przemienienia na wzór Chrystusa. Przekaz ten wymaga od artysty powściągliwości w ?wyrażaniu siebie?. Praca nad ikoną na warsztatach powinna być również rodzajem rekolekcji, i mam nadzieję, że kontakt z ikoną zostawił swój ślad w życiu wewnętrznym każdego uczestnika.
Rafał Łysionek, trzykrotny uczestnik warsztatów ikonograficznych:
?zetknięcie się z sacrum ikony skłania do tego aby oddać cześć temu co Boskie, kontemplować życie Jezusa, Marii, oraz świętych a zwłaszcza męczenników, no i zastanowić się nad swoim własnym bytem;
? w czasie pogoni za pracą i zarobkami ikona zmusza do zwolnienia tempa, które zdominowało naszą codzienność.
? praca nad ikoną pozwala na ponowne odkrycie malarstwa jego źródeł oraz tajemnic dawnego warsztatu twórczego, (przygotowanie podobrazia, spoiwa, koloru etc.)
? gdy piszę, momentalnie przenoszę się w inną rzeczywistość – moją rzeczywistość gdzie jestem ja, ikona i myśli które się pojawiają. Nie da się myśleć o rzeczach błahych; w tym czasie jest to po prostu nie możliwe.
Ikona uczy mnie pokory w sprawach religii i twórczości
Jacek Sikora, uczestniczył w warsztatach po raz pierwszy (2010):
Większość uczestników to już stali bywalcy, osoby, które uczestniczyły w poprzednich edycjach warsztatów i dla których te były okazją doskonalenia technik malarskich. Dla mnie wszystko było nowe.
Warsztat trwał dwa tygodnie, w czasie których poznawaliśmy wszystkie tajniki i etapy powstawania ikony ? gruntowanie, szlifowanie gruntu, wybór ikony, wstępne szkice, próby kolorystyczne na papierze i wreszcie przenosiny szkicu na deskę. To zaskakujące, ale ten wydawałoby się zupełnie wstępny etap w moim przypadku trwał prawie tydzień. Po tygodniu wreszcie praca z kolorem. To chyba nie miejsce na opisywanie technik malarskich używanych przy malowaniu lub jak pewnie napisaliby puryści na pisaniu ikon. Są one tak odmienne od wszystkiego z czym miałem do tej pory do czynienia, że każdy dzień dostarczał nowych wrażeń, nowych doświadczeń ? czasem radości a czasem rozczarowań. Na szczęście na straży stał Michał Bogucki ? prowadzący warsztaty, który chyba każdego z nas, uczestników warsztatów na jakimś etapie ratował z opresji. Spokój w jaki to robił i cierpliwość jeszcze bardziej uświadamiały nam, że to co robimy jest jakąś formą modlitwy.
Ten sakralny charakter warsztatów był ważny. Warsztaty zaczęły się od niedzielnej liturgii, a nasz opiekun ks. Piotr Nikolski zachęcał do uczestniczenia w czasie tych dwóch tygodni we wszystkich parafialnych nabożeństwach. I rzeczywiście, jeśli właśnie w ten sposób podeszło się do pracy, jeśli w pociągnięciach pędzla szukało się rozmowy z Bogiem, cała praca nabierała innego znaczenia.
I Warsztaty. 8- 22 czerwca 2008, wernisaż 21 czerwca
1 | Rafał Łysionek | Chrystus Pantokrator |
2 | Rafał Kotowski | Przemienienie Pańskie |
3 | Janina Pacewicz | Tychwińska Ikona Matki Bożej |
4 | Elżbieta Komarnicka | Mandylion |
5 | Kamil Pawlik | Św. Andrzej Rublow |
6 | Lucyna Pająkowska | Św. Ksenia Petersburska |
7 | Irena Stefańska | Św. Makary Metropolita Moskiewski |
8 | Elżbieta Dudziak | Św. Apostoł Paweł |
9 | Izabela Barć | Św. Grzegorz Cudotwórca |
10 | Ks. Roman Tomaszczuk | Archanioł Gabriel |
11 | Wanda Hüpner | Włodzimierska Ikona Matki Bożej |
12 | Marianna Kulmatycka | Św. Maksym Sandowicz |
13 | Zdzisława Wolańska | Włodzimierska Ikona Matki Bożej |
14 | Katarzyna Urbaniak | Św. Sergiusz z Radonieża |
15 | Mariusz Kot | Archanioł Michał |
II Warsztaty 17 – 31 maja 2009, wernisaż 5 czerwca
1 | Łysionek Rafał | Krzyż procesyjny |
2 | Katarzyna Majsterek | Św. Mikołaj |
3 | Anna Utko | Ostatnia wieczerza |
4 | Stanisław Sekuła | Mandylion |
5 | Ewa Kaczmarska | Św. Grzegorz Palamas |
6 | Justyna Pichowicz | Św. Jan Chrzciciel |
7 | Bogumiła Murdzek | Mandylion |
8 | Urszula Lewczyk | Św. Apostołowie Piotr i Paweł |
9 | Krystyna Bielejewska | Św. Eliasz |
10 | Edyta Bucka | Archanioł Gabriel, Św. Wacław |
III Warsztaty 23 maja ? 6 czerwca 2010, wernisaż 2 lipca
1 | Matylda Kilanowska | Włodzimierska Ikona Matki Bożej |
2 | Irena Stefańska | Archanioł Michał |
3 | Krystyna Bielejewska | Apostoł Filip |
4 | Marianna Kulmatycka | Chrystus Emanuel |
5 | Edyta Bucka | Zwiastowanie |
6 | Jacek Sikora | św. Jan Klimak, św. Mikołaj |
7 | Rafał Łysionek | św. Wiktor męczennik |
8 | Janina Pacewicz | Św. Anna z Maryją |
9 | Wanda Hüpner | Chrystus Pantokrator |
10 | Miyuki Nemoto | św. Nina |
11 | Justyna Pichowicz | św. Klemens Ochrydzki |
12 | Bogumiła Murdzek | św. Maria Egipcjanka |
13 | Stanisław Sekuła | św. Grzegorz Peradze, św. Męcz. Pantelejmon |
14 | Grażyna Sygulska | św. Antoni Wielki |
IV Warsztaty 22 maja -5 czerwca 2011, wernisaż 1 lipca
1 | Krystyna Bielejewska | Prorok Elizeusz |
2 | Irena Stefańska | Prorok Daniel |
3 | Stanisław Sekuła | Ukrzyzowanie |
4 | Justyna Pichowicz | Płaszczanica |
5 | Edyta Bucka | Płaszczanica |
6 | Bogumiła Murdzek | Prorok Mojżesz |
7 | Ewa Głodek | Prorok Jeremiasz |
8 | Urszula Brzezińska | Prorok Zachariasz |
9 | Urszula Stavreli, Stanisław Sekuła |
Prorok Dawid |
10 | Izabela Motowilczuk | Prorok Malachiasz |
11 | Wanda Hüpner | Prorok Salomon |
12 | Bożena Łysoń | Prorok Habakuk |
17 czerwca zakończyły się V Warsztaty malowania ikon w Świdnicy pod kierunkiem p. Michała Boguckiego. Formuła warsztatów niewiele się zmieniła przez te pięć lat, ale każdy rok ma swoje cechy. Osobliwością tego roku była duża liczba zamiejscowych uczestników (połowa), którzy przyjechali specjalnie na warsztaty i poświęcali im cały swój czas, co sprzyjało atmosferze skupienia i intensywnej pracy. Prawie wszyscy uczestnicy mieli już do czynienia z ikoną i brali udział w różnych warsztatach, co w konsekwencji doprowadziło do spotkania w Świdnicy różnych szkół ikonopisania i zadecydowało o dosyć wysokim poziomie powstających prac. Podobnie jak zeszłoroczne Warsztaty 2012 skupiły się na postaciach proroków, ale powstała też ikona Przemienienia Pańskiego. W tym roku gościem warsztatów był ks. Marek Bonifatiuk, autor ikon w świdnickim ikonostasie, który podzielił się z uczestnikami swoją przebogatą wiedzą z dziedziny techniki malarskiej i pokazał mnóstwo interesującego materiału ikonograficznego, zwłaszcza z współczesnej ikony greckiej.
V Warsztaty, 3-17 czerwca 2012, wernisaż 6 lipca
1 |
Janina Wytrwał | Prorok Micheasz |
2 |
Tamara Bartold | Prorok Mojżesz |
3 |
Irena Stefańska | Prorok Jesse |
4 |
Wanda Hüpner | Prorok Aaron |
5 |
Izabela Motowilczuk | Prorok Ozeasz |
6 |
Stanisław Sekuła | Przemienienie Pańskie |
7 |
Marzena Kozibroda | Prorok Baruch |
8 |
Wiesława Lipnicka | Prorok (patriarcha) Jakub |
10 |
Andrzej Chwałyk | Prorok Habakuk |
VI Warsztaty, 2-16 czerwca 2013 wernisaż 12 lipca
1 | Ewa Wesołowska | Prorok Sofoniasz |
2 | Irena Stefańska | Prorok Natan |
3 | Wanda Hüpner | Prorok Izajasz |
4 | Olga Zbysłowska | Prorok Ezechiel |
5 | Andrzej Chwałyk | Prorok Jonasz |
6 | Stanisław Sekuła | Wprowadzenie Matki Bożej do Świątyni |
7 | Justyna Pichowicz | Matka Boża Znak |
8 | Iraida Hunczak | Prorok Elizeusz |
9 | Stanisława Chochowska | Prorok Aggeusz |
10 | Hanna Baźkiewicz | Prorok Gedeon |
11 | Natalia Broncel | Prorok Samuel |
12 | Iwona Przybysz | Prorok Joel |
13 | Małgorzata Strug | Prorok Malachiasz |
Szóste warsztaty zakończyły temat proroków Starego Testamentu. Podobnie jak poprzedniego roku połowę uczestników stanowili goście, którzy przybyli do Świdnicy specjalnie na warsztaty, ale w tym roku dało się odczuć ?ducha drużynowego? dzięki któremu warsztaty działały trochę jako warsztat: Prace dwóch uczestniczek, które musiały wyjechać wcześniej z powodu choroby, zostały pieczołowicie wykończone przez innych malarzy. Gościem warsztatów była w tym roku warszawska malarka p. Elżbieta Jackowska-Kurek, współpracowniczka p. Michała Boguckiego w Muzeum Ikon, współorganizatorka Akademii Ikony przy tymże Muzeum, prowadząca Studium Ikonograficznego pod patronatem św. Andrzeja Apostoła, którego prace zostały zaprezentowane gościnnie na naszej wystawie. Jej prezentacja dotyczyła obecności ikony we współczesnym Kościele Katolickim. Tradycyjnie uczestnicy spędzili z gościem cały dzień, korzystając z porad praktycznych.
Centrum ekspozycji wystawy powarsztatowej stanowiły w tym roku kompletne Wrota Królewskie wykonane dla cerkwi św. Jerzego w Ząbkowicach Śl. Ikony Zwiastowania i Ewangelistów namalował stały uczestnik warsztatów p. Stanisław Sekuła.
Uczestnicy VII warsztatów otrzymali od ks. Piotra szczególne zadanie: stworzyć dla cerkiewnych chorągwi nowe ikony, by zastąpić dotychczasowe ?bohomazy?, które rok od roku stawały się tym straszniejsze, im bardziej bogate w porządne ikony stawało się wnętrze cerkwi. Stąd cztery malowane na płótnie stosunkowo duże ikony oraz cztery wąskie, podłużne, do umieszczenia na środkowym pasie chorągwi. Ikony do chorągwi nieco różnią się stylem od zwykłych, malowanych na desce. Muszą być bardziej czytelne, nie przeciążone szczegółami, widoczne z daleka i w ruchu podczas procesji, stąd są nieco bardziej ?plakatowe?. Od malarza to wymaga precyzyjnej linii. W tym roku naszym gościem był p. Mateusz Środoń, warszawski ikonograf, znany weteranom warsztatów z poprzednich wizyt. Tematem jego prezentacji były charakterystyczne cechy macedońskiej i kreteńskiej szkół.
VII Warsztaty 1-14 czerwca 2014, wernisaż 4 lipca
1 | Wanda Hüpner | Matka Boża Znak |
2 | Irena Stefańska | Św. męczennice Anastazja i Paraskiewa |
3 | Ewa Wesołowska | Matka Boża Nikopea |
4 | Andrzej Chwałyk | Św. Grzegorz z Nazjanzu |
5 | Stanisław Sekuła | Chrzest Pański |
6 | Krystyna Bielejewska | Św. Mikołaj |
7 | Jacek Sikora | Mandylion, Aniołowie |
8 | Katarzyna Adamiak-Jaśnikowska | Św. Jan Chryzostom, Św. Atanazy Wielki |
9 | Monika Gieratowska | Św. męczennica Filotea |
VIII Warsztaty przeszły pod znakiem większych formatów. Weterani świdnickich i innych warsztatów otrzymali tym razem zadanie przybliżające ich do malarstwa ściennego. Zamiast zwyczajnych desek mieli pracować z płytami magnezowymi, fakturą swoją przypominającymi tynk. Rozmiar ? 40 x70 też był nowością. Wzorce przedstawiały pełno wzrostowe postacie z fresków Dionizego w Ferapontowie, z Uspienskiego Soboru moskiewskiego Kremla oraz ikon wybitnego współczesnego ikonografa archimandryty Zenona. Takich prac powstało sześć. Oprócz nich dorobek warsztatów wzbogaciły pięć ikon na małych deskach i kolejne dwie ikony świąteczne ? Zmartwychwstania Chrystusa i Zaśnięcia Matki Bożej. Gościem Warsztatów był dobrze nam znany ks. Marek Bonifatiuk, który zrobił obszerny wykład o sztuce wczesnochrześcijańskiej.
VIII Warsztaty 31maja – 13 czerwca, wernisaż 3 lipca
1 |
Wanda Hüpner | Św. Atanazy Wielki Aleksandryjski |
2 | Irena Stefańska | Św. Piotr Metropolita Moskiewski |
3 | Katarzyna Adamiak-Jaśnikowska | Św. Książę Aleksander Newski |
4 | Krystyna Bielejewska | Św. Jerzy |
5 | Monika Gieratowska | Św. Cyryl |
6 | Marta Zdrodowska | Św. Metody |
7 | Andrzej Chwałyk | Św. Teodor Tyron |
8 | Edwin Gulanowski | Matka Boska Bolesna |
9 | Mirosława Kucharewicz, | Św. Nil Toczący Mirrę |
10 | Dawid Sadowski | Św. Jakub, brat Pański |
11 | Iwona Wożniak | Św. Katarzyna Aleksandryjska |
12 | Stanisław Sekuła | Zmartwychwstanie Chrystusa,Zaśniecie Najświętszej Bogurodzicy |
IX Warsztaty odbyły się w nowym miejscu – w Sali Cysterskiej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Świdnicy. W tym roku wielu stałych bywalców nie dało rady wziąć udział w pracach, ale w ich miejsce przyszli nowi dobrze rokujący miejscowi i zamiejscowi uczestnicy, niektórzy z wyraźnym doświadczeniem plastycznym. Inspiracją dla szeregu tegorocznych prac posłużyły dzieła współczesnego ikonografa Maksyma Szeszukowa. Gościem warsztatów była pani Honorata Wojczyńska, prowadząca podobne warsztaty w Krzeszowie. Kilka prac z tych warsztatów znalazło się gościnnie na naszej wystawie powarsztatowej.
IX Warsztaty 5-19 czerwca 2016, wernisaż 8 lipca
Wanda Hüpner | Św. Paraskiewa | |
Agata Kempa | Św. Sylwan z Góry Atos, Ukrzyżowanie | |
Elżbieta Zduńczyk | Św. Bazyli Wielki, Matka Boża Eleusa | |
Agnieszka Depta | Św. Jerzy | |
Monika Gieratowska | Praojciec Adam | |
Paula Pilarska-Skoruch | Św. Jan Kasjan | |
Piotr Pilarski | Św. Serafin z Sarowa | |
Stanisława Chochowska | Matka Boska Kazańska | |
Sikora Michał | Św. Sawa Uświęcony | |
Janina Pacewicz | Św. Józef z Jezusem | |
Iwona Wożniak | Św. Józef i Anioł Pański | |
Ewa Biernacka | Patriarcha Abraham | |
Stanisław Sekuła |
|
X Warsztaty 4-18 czerwca 2017, wernisaż 14 lipca
Jubileuszowe X warsztaty z założenia miały być wyjątkowe, a przynajmniej nowatorskie w stosunku do tego, co robiło się dotychczas. W ciągu dziesięciu lat w ramach warsztatów i na ich marginesie powstało prawie półtorej setki prac, wśród nich chorągwie, płaszczanice, kompletne Wrota Królewskie dla ząbkowickiej cerkwi i mnóstwo ikon, dla których coraz trudniej znajdywać miejsce w naszej świątyni. W poprzednim roku wielu weteranów nie wzięło udziału w warsztatach i widać było pełne oznaki znużenia. Zadania muszą być inspirujące i zmuszające do intensywnej pracy. Tym razem doświadczeni uczestnicy mieli zmierzyć się z rzeczywiście monumentalnym formatem. Płyty magnezowe wielkości 139 x 96 mają pokryć przestrzeń między belkami sufitu w bocznych skrzydłach cerkwi. 6 takich płyt, znajdujących się na jednym skosie sufitu stanowią kompozycję poświęconą I i II Soborom Powszechnym. W trakcie warsztatów wykonano 5 z 6 płyt, gdyż zgłosiło się za mało doświadczonych uczestników. Istotną rolę w tym projekcie odgrywa kaligrafia, gdyż centrum kompozycji stanowi Nicejsko Konstantynopolitańskie Wyznanie Wiary napisane ozdobną czcionką cyrylicką na dwóch płytach. Zamierzeniem organizatorów było również przeszkolenie uczestników w dziedzinie kaligrafii i w tym celu gościem, a zarazem uczestniczką warsztatów była pani Tatiana Valerius z Moskwy, wykładowcy Moskiewskiej Akademickiej Szkoły Plastycznej. Planowano wykłady i ćwiczenia z kaligrafii, ale skrócony pobyt pani Tatiany spowodował, że cały dostępny czas został spożytkowany na wykonanie wielkiego napisu co oznacza, że do tematu trzeba będzie koniecznie wrócić w latach następnych. Praca przy dużych formatach była bardzo intensywna i trwała do ostatniej chwili. Powstało też kilka ciekawych prac na deskach, których autorzy dobrze rokują na przyszłość. Mamy nadzieję, że ambitne monumentalne formaty przyciągną więcej doświadczonych uczestników w następnych latach, zwłaszcza, że brak zajęć tu nie zagraża ? mamy w cerkwi aż 48 powierzchni do zagospodarowania.
XI Warsztaty 27 maja – 10 czerwca 2018, wernisaż 19 lipca.
Warsztaty 2018 odznaczyły się wyjątkowo małą ilością uczestników (5 osób), co oczywiście zasmuciło organizatora, ale wręcz ucieszyło prowadzącego, który miał dość czasu dla każdego oraz dla kierowania całością projektu. Wszyscy uczestnicy pracowali na płytach magnezowych dużego formatu (139×96), stanowiących jedną kompozycję, poświęconą sporom chrystologicznym oraz III-VII Soborom Powszechnym i ich bohaterom. Centrum stanowi wielka ikona Bogurodzicy Hodegetrii ? wizualny dokument Wcielenia Bożego, oraz nie powstały na razie kartusz z tekstem dogmatu Soboru Chalcedońskiego. Po zakończeniu wystawy (7 września) prace zostały przewiezione do cerkwi św. Mikołaja i zajęły swoje miejsce na suficie zachodniego skrzydła ? naprzeciwko dorobku X warsztatów. W tym roku znowu mieliśmy uczestniczkę z zagranicy, tym razem z Berlina. Bardzo pozytywnym momentem okazał się udział zawodowej malarki ? pani Anity Kałuży, która wspomagała innych swoim doświadczeniem.
1 | Anita Kałuża | Św. Teodoret z Cyru, św. Juwenalis z Jerozolimy, Św. Cyryl z Aleksandrii |
2 | Stanisław Sekuła | Św. Flawian z Konstantynopola, św. Leon Wielki, papież, Św. cesarz Justynian Wielki |
3 | Iwona Wionsek | Św. Sofroniusz Jerozolimski, Św. Maksym Wyznawca, Św. Marcin, papież i wyznawca |
4 | Lucyna Pająkowska | Św. Jan Damasceński, św. Tarasjusz patr. Konstantynopola, św. cesarzowa Irena |
5 | Jolanta Koszewnikow | Matka Boża Hodegetria |
Tym razem na warsztatach nie było zaproszonego gościa, ale sami uczestnicy byli gośćmi Katedry Świdnickiej, po której ich oprowadzał jej kustosz Mariusz Barcicki.
Można powiedzieć, że w tym roku wyklarowała się specyfika Świdnickich warsztatów ikonowych. Są to jedyne warsztaty ikonopisarskie, gdzie uczestnicy biorą udział w realizacji monumentalnego projektu polichromii świątyni.
XII warsztaty 1-17 lipca 2019, wernisaż 19 lipca.
1 | Tomasz Zagórski | Św. męczennik Merkury, Św. apostoł Tomasz |
2 | Tatiana Valerius | Matka Boża Eleusa, Jednorodzony Synu (kaligrafia i ornament) |
3 | Adam Nowak | Św. Błażej z Sebasty, biskup i męczennik, Św. Gabriel Ugrebadze |
4 | Edyta Kruk | Św. męczennica Halina,Św. Damian |
5 | Stanisław Sekuła | Pięćdziesiątnica, Spotkanie Pańskie |
6 | Jolanta Iwańczuk | Św. Herman bp Kazański, Archaniołowie Rafał i Uriel |
****
XIII Warsztaty 9 -22 sierpnia 2020 Wernisaż 28 sierpnia
Warsztaty 2020 roku odbyły się w cieniu pandemii, w związku z czym rekrutacja mogła okazać się trudna i słaba. Stało się odwrotnie. Zarówno liczebnie jak i pod względem poziomu uczestników te warsztaty wypadły bardzo dobrze. Choć nie wszyscy uczestnicy mieli już do czynienia z ikoną, to z pewnością każdy posiadał doświadczenie malarskie. Pierwotnie na tych warsztatach miały powstać malowidła do sufitu prezbiterium, przedstawiające sceny Męki Pańskiej, ale ze względu na brak w tym roku naszego kaligrafa Tatiany Valerius z Moskwy, jak też na to, iż po raz pierwszy spotkaliśmy się z większością uczestników, zdecydowano zrobić inny fragment sufitu – przy wejściu do świątyni.
Tematem malowideł stało się stworzenie świata i dalsze dzieje człowieka, a za wzorzec posłużyły słynne mozaiki z bazyliki Monreale w Palermo, posiadające klarowną kompozycję i wpisujące się w potrzebny format. Był też jeden wyjątek: Rozpoczynąjące cykl kompozycja „Chrystus-Architekt” wzorowana na średniowiecznej miniaturze książkowej i powstałej w nawiązaniu do niej współczesnej ikonie.
Niektóre wzorcowe kompozycje należało zwęzić (stworzenie człowieka, stworzenie niewiasty), a jedną (stworzenie istot wodnych i powietrznych) lustrzanie odwrócić dla dobra całej kompozycji. W końcu powstało aż siedem wielkoformatowych prac – jedna znalazła się już na drugim skosie sufitu.Po raz pierwszy warsztaty były prowadzone na terenie parafii, w sali spotkań na strychu plebanii. Miało to bardzo dobry wpływ na atmosferę i przebieg pracy. Codziennie rozpoczynaliśmy dzień od modlitwy w cerkwi. Uczestnicy nie byli ograniczeni godzinami pracy instytucji, które wcześniej nas gościły.
1 | Edyta Kruk | Wprowadzenie do raju |
2 | Jolanta Iwańczuk | Kuszenie Ewy |
3 | Andrzej Chwałyk | Stworzenie człowieka |
4 | Mariusz Dziubiński | Chrystus Architekt |
5 | Elżbieta Hummel | Stworzenie ciał niebieskich |
6 | Grażyna Pyrgiel | Stworzenie istot wodnych i powietrznych |
7 | Dorota Struzik | Stworzenie niewiasty |
8 | Grażyna Marchewka | Głowa Jana Chrzciciela, Ikona Matki Bożej „Kwiat niewiędnący” |
XIV Warsztaty 27 czerwca-11 lipca 2021, wernisaż 6 sierpnia.
XIV Warsztaty po raz drugi odbyły się na plebanii parafialnej i kontynuowały wątek Stworzenia i Upadku rozpoczęty w roku poprzednim. Oprócz pięciu kasetonów dla wschodniego skrzydła cerkwi powstała wielka ikona Deesis, która zajmie miejsce za ołtarzem cerkwi św. Jerzego w Ząbkowicach Śl. Większość uczestników już brała udział w naszych i podobnych warsztatach, ale miały miejsce również dwa udane debiuty – Pauliny Bałeckiej i Dariusza Sebastiańskiego.
Tegoroczne warsztaty odbyły się w roku jubileuszu 50-lecia istnienia świdnickiej cerkwi św. Mikołaja. Z tej okazji zorganizowano konferencję naukową, podczas której poruszano historię obrządku cyrylo-metodiańskiego w Polsce oraz przybliżano postać św. Andrzeja Świerada, który w Kościele Prawosławnym jest mało znany. Dla polskich prawosławnych jest to kwestia naszej tożsamości. Nasz ordynariusz, abp Jerzy uważa, że św. Andrzej powinien być twarzą polskiego monastycyzmu prawosławnego. Na warsztatach postanowiliśmy stworzyć ikonę św. Andrzeja, którego ikonowego przedstawienia dotychczas nie było. Powstała więc zupełnie nowa ikona, która nie miała swojego wzorca. Pod okiem Michała Boguckiego stworzyła ją Paulina Bałecka.
W tym roku nie zabrakło też okazji do pracy zespołowej: Olga Żylicz z Białorusi oprócz własnej pracy musiała dopracować jeszcze dwie płyty, z którymi nie poradziła sobie inna uczestniczka.
1 | Dariusz Sebastiański | Św. Metody |
2 | Jolanta Iwańczuk, Olga Żylicz | Odkrycie upadku |
3 | Grażyna Pyrgiel | Przedstawienie Ewy |
4 | Edyta Kruk | Upadek Prarodziców |
5 | Adam Nowak | Św. Atanazy Wielki |
6 | Paulina Bałecka | Św. Onufry Wielki, Św. Andrzej Świerad |
7 | Olga Żylicz | Wygnanie z Raju |
8 | Stanisław Sekuła | Deesis |
XV Warsztaty 6-18 sierpnia 2023
W odróżnieniu od poprzednich edycji, prowadzonych nieodmiennie przez pana Michała Boguckiego, tym razem swoją wiedzą podzielił się ksiądz Aleksy Adamczuk, autor polichromii w kopule naszej świątyni. Tak jak w ostatnich latach uczestnicy pracowali na płytach magnezytowych, przeznaczonych do umieszczenia między belkami na suficie w skrzydłach cerkwi. Teraz przyszła kolej na skrzydło północne, gdzie znajduje się witraż „Opieka Najświętszej Bogurodzicy”. Polichromie w tej części cerkwi mają rozwijać tematykę Maryjną. Tematem tegorocznych warsztatów stały się sceny z historii Narodzenia Matki Bożej.
Z powodu rocznej przerwy liczba uczestników była mniejsza niż poprzednio, ale małą ilość kompensował wyjątkowo wysoki poziom uczestników. Powstały w ostatnich latach zespół, który pracował nad kompozycjami z cyklu Stworzenia Świata i Upadku Prarodziców we wschodnim skrzydle, reprezentowały Edyta Kruk i Olga Żylicz.Wśród uczestników mieliśmy również dwóch profesjonalnych artystów z Wrocławia: Wojciecha Szymulę i Edwina Gulanowskiego, uczestnika VIII warsztatów, który bardzo ucieszył nas swoją obecnością i w dodatku zrobił projekt kalendarza powarsztatowego. W tym roku, z powodu małej ilości prac nie robiliśmy wystawy, a prace od razu zajęły miejsce na suficie.
1 | Edyta Kruk | Ofiara Joachima i Anny |
2 | Wojciech Szymula | Modlitwa św. Anny |
3 | Olga Żylicz | Spotkanie przy Złotej Bramie |
4 | Edwin Gulanowski | Pieszczenie Maryi |
*****